Valgfag

På Jyderup Højskole bruger du mest tid på dit linjefag, men 1½ dag om ugen har du valgfag, et halvdagsvalgfag og et heldagsvalgfag. Du tilmelder dig for seks uger ad gangen, hvorefter du har mulighed for at vælge nye eller fortsætte i det samme. Udbuddet af valgfag varierer en anelse fra fra årstid til årstid.

Med dit valgfag kan du enten vælge at supplere dit linjefag, eller du kan udfordre dig selv på helt nye områder. Al vores undervisning er som hovedregel indrettet til at kunne imødekomme både både nybegyndere og øvede. Din højskoletid er en unik mulighed for at prøve dig selv af i trygge omgivelser.

Her kan du se et udvalg af de valgfag, vi udbyder:

– Keramik og Skulpturteknik
– Hekseholdet
– Yoga
– Komposition
– Fælles-skaber
– Madfag
– Performance
– Skønhedens historie
– Byg grønt
Hekseholdet

Hekseholdet handler om “det heksede”, om folke(overtroen) om forskellige former for magi, om magisk tænkning, okkultisme, ritualer og animismen som er det grundlæggende natursyn som findes i alle oprindelige religioner verden over. Vi vil tale om heksen som litterær figur, oprørsleder og hedensk præstinde, vi vil tale om hvorfor “det heksede” bliver så populært lige nu, i vores tid, hvad det tilbyder og hvad det kan-  og så vil vi eksperimentere med at finde vores egen okkulte talenter.

Hekseholdet forløber i to spor.
Et analytisk hvor vi dykker ned i heksebegrebets udvikling og historie, heksens samfundsrelevans og magtkritik, hvordan sprog skaber virkelighed og den magiske tænkning i litteratur, kunst og samfundsdebat. Det praktiske spor vil bestå af eksperimenteren med forskellige former for hekseritualer og magiske praksisser som f.eks at lave sin egen “sorte bog” samt en art “eksperimentel psykologisk arkæologi” hvor vi vil opstøve, udforske og forsøge at genskabe de gamle nordiske traditioner som jo rent faktisk findes. Der vil på hekseholdet været en stærk opmærksomhed på de nordiske traditioner og riter da cultural appropiation desværre har været en udbredt skik i de spirituelle miljøer.
Bemærk at “det heksede” både traditionelt og i moderne tid ofte opfattes som en queer og non binær tilstand og at der både findes og har fundtes mange mænd som også praktiserede som hekse.

På hekseholdet vil vi danne en decideret heksekreds og det betyder at vi vil gå ind i et åbent og sårbart rum med hinanden hvor der vil være plads til det grimme, det formløse, kedelige og oprørerende. Ingen følelser eller tanker vil være forkerte og kredsen vil aktivt praktisere lytning og accept både overfor hinanden og overfor den bredere verden.

Vi vil beskæftige os med planter, svampe, stjerner, træers sprog og symbolik, med besværgelser, kroppe, poesi, meditation, renselsesritualer, spells, shamanisme, kapitalismekritik, gåture, okkulte undergrundsmiljøer, trancetilstande, hverdagsmagi og ceremoniel magi, cirklens visdom, okkulte symboler og menneskehedens udviklingshistorie.

Underviser: Andrea Hejlskov

Andrea Hejlskov er forfatter og indviet Vølve (navnet for en heks i den nordiske tradition). Andrea har praktiseret heksekraft i tyve år

Andrea_Hejlskov

Keramik og Skulpturteknik

Gentagelsen er en handling, ligesom at skulpturen er en handling der bærer spor af sin tilblivelse.
Ved at gentage et ord mange gange vil det med tiden ændre ordet og dermed ordets betydning – det samme gælder støbningen.

Støbningen vil variere og langsomt ændres i takt med at støbeformen samler spor af støbeprocesserne. Disse spor vil integrerer sig i de nye støbninger
og på denne måde vil formen gradvist ændres og betydningen opløses, sådan at nye betydninger kan opstå.

I keramik og skulpturteknik arbejder man med udgangspunkt i en genstand eller et billede eleven har lyst til at gå i dybden med igennem forløbet.

Vi prøver forskellige klassiske modellering- steknikker, lære at lave gipsforme og arbejde med støbeler. Vi vil læse små tekster om gentagelse og fantasifulde verdener, samt besøge et bronzestøberi og se hvordan man også kan arbejde med afstøbninger og kunst i det offentlige rum.

Underviser: Aia Sofia Turan

Aia Sofia er billedhugger og uddannet MFA fra Malerskolen og Billedhuggerskolen på Det Kgl. Danske Kunstakademi. Hun har derudover studeret klassisk skulptur en periode i Italien og arbejdet for Broncestøberiet Peter Jensen Aps. I Roskilde. Aia har tidligere undervist børn og unge i skulpturteknik og offentlig udsmykning for projektet ”Hjemme I Kunsten” og været gæstelærer på Krabbesholm Højskole.

Madfag

Grøntsagenerne er i fokus i ‘Mad fag’
Vi lærer at lave plantebaseret mad fra bunden, da vi ønsker at eleverne får det med hjem til hver dagen. Vi følger køkkenets præmisser, følger sæsonerne, så man kan lære at leve mere økonomisk og sundere, vi henkoger og fermentere, bruger naturens spisekammer og vi lærer at lave nye retter fra rester, så vi undgår madspild, for mad skal give mening.

Underviser: Nicklas Jedig

Nicklas har arbejdet som kok på flere gode restauranter i Holbæk og København. Han elsker at lave grøn, maveglad og sund mad med udgangspunkt i lokale råvarer.

Performance

På valgfaget Performance arbejdes der med udviklingen af performativt tilstedevær. Hvordan er man på, uden at være i karakter, men også uden at være privat. Der tales om de steder i livet, hvor man kan gøre brug af denne evne/teknik.

Der arbejdes med kropsøvelser, let opvarmning af kroppen, og udvidelse af kropsbevidstheden og øvelser inden for det, at være i kroppen.

På Performance udvikles der små soloer, med udgangspunkt i kreativdans. Her udvikles der materiale fra dagligdagsbevægelser og forløb. Og hver elev vil ende ud med at have en lille solo som slut produkt.

Underviser: Amia Miang

Amia er uddannet modernedanser fra Statens Scenekunstskole og uddannet skuespiller fra Lee Strasberg i New York.
Hun har arbejdet som scenekunstner siden 2002 i både ind og udland – i en blanding af alle genrer og kunstarter.
Hun har lavet en del kunstfilm der har været udstillet i hele verden, på både museer, festivaller og gallerier.
Hun har samarbejdet med billedkunstnere for at forløse deres værker, og selv været udstillet på et galleri.
Hun har løbende undervist med både et fysisk og et kreativt udgangspunkt siden endt uddannelse.
Amia arbejder også som foredragsholder hvor hun taler om ensomhed og prøver at åbne op for tabuet om samme.

Fælles-skaber

Don’t panic, organize! Dette er faget, hvor vi udforsker og afprøver menneskehedens eneste superkraft: Vores evne til at samarbejde og organisere os. Vi engagerer os i samfundet omkring højskolen og organiserer alt fra demonstrationer, fællesspisninger og debatter til kreative politiske aktioner, politiske kampagner og mikrovirksomheder – i samarbejde med lokale borgere og fællesskaber. Undervejs lærer vi de grundlæggende redskaber, der er forudsætningen for alt organiseringsarbejde: Demokrati, kommunikation og pressekontakt, projektledelse, fundraising, mødeledelse, politisk tæft, magtanalyse, relationsopbygning, forhandling og meget meget mere.

Underviser: Andreas Lloyd

Andreas er uddannet antropolog fra Københavns Universitet, og har været drivkraft bag lokale fællesskabsinitiativer som Københavns Fødevarefællesskab, samfundslaboratoriet Borgerlyst og borgeralliancen Medborgerne. Andreas har været aktiv i den grønne bevægelse i Danmark i mere end 10 år, blandt andet i kampagnen “Så er det nu: Gør valget grønt”, der var med til at sikre målsætningen om 70% CO2e-reduktion i 2030 op til Folketingsvalget 2019. Desuden er han medforfatter til flere bøger om borgerlyst, handlekraft og samfundssind.

Yoga

Er du nysgerrig og interesseret i hvordan yogaen kan styrke os både fysisk og mentalt? Så tag med på opdagelse i yogaen.

I undervisningen træner vi at finde en indre ro og i at bevare begge fødder på jorden, selvom livet af og til kan føles hektisk og overvældende. Vi har fokus på det hele menneske og derfor arbejder vi både med at styrke os fysisk og mentalt. De fysiske øvelser vil primært udfordre vores råstyrke, smidighed og balance. De mentale øvelser vil bl.a. træne vores koncentration, nærvær og fokusering.

Gennemgående for både de fysiske og mentale øvelser er, at vi øver os i at acceptere vores dagsform og situation. Nogle dage har vi overraskende mange kræfter og kan meget mere end vi troede muligt, andre dage mærker vi vores fysiske og mentale begrænsninger hurtigt. Begge dele er en del af livet og vi må lære at finde ro i det, at acceptere det og ikke lade os frustrere.

Undervisningen vil typisk foregå ved at vi om formiddagen laver åndedrætsøvelser, fysiske yogaøvelser og dybdeafspænding. Efter frokost vil vi typisk lege med enkelte mere krævende yogaøvelser (f.eks. stå på hoved), meditere, lave tillidsøvelser, gå på opdagelse i naturen og/eller snakke om livet med udgangspunkt i yogaens filosofi. Som udgangspunkt undervises der i Sivananda yoga, som er baseret på 12 grundlæggende yogaøvelser med variationer, så både begyndere og øvede kan være med og blive udfordret.

There is something good in all seeming failures. You are not to see that now. Time will reveal it. Be patient.

– Swami Sivananda

Underviser: Nanna

Skønhedens historie

Hvad er skønhed? Og hvor kan vi opleve den? I naturen, i kunsten eller i tanken? Er skønhed symmetri og harmoniske former? Finder vi skønheden i farvernes glød? I det mystiske og skæve, der vækker fantasien? I det, der forskrækker og fascinerer med lækre gys? Kan vi blive for optaget af skønhed? Hvordan ville verden og vores liv se ud, hvis der ikke fandtes skønhed?

Når vi taler om skønhed i dag, vil mange måske tænke på modeverdenen, hollywoodskuespillere og overfladiske skønhedskonkurrencer og overveje, hvorfor vi skal bruge tid på at studere skønhed i en verden, der kræver etisk handling i forhold til klima, politik og flygtningekrise. Men skønhed er langt fra et overfladisk emne. I antikkens Grækenland blev skønhed opfattet som en sanse-erfaring, der kunne vække fornuften og føre menneskets erkendelse på sporet af det gode og retfærdige samfund. ’Det skønne’ og ’det gode’ blev opfattet som to ord for det samme. I middelalderen var man især optaget af det smukke lys, som en repræsentation af noget guddommeligt. I romantikken dyrkede man den sublime voldsomhed i naturen, hvorved et nyt skønhedsbegreb knyttet op på naturmotiver fandt vej ind i billedkunst og filosofi.

I valgfaget ’Skønhedens historie’ bliver i introduceret til forskellige idéer om skønhed, og vi tager udgangspunkt i billedkunst fra forskellige perioder i historien. Der vil for det meste være et oplæg om dagens tema, hvor I også bliver introduceret til billedkunst fra den periode, vi skal arbejde med. Der vil næsten hver gang være tegne/male-øvelser, der tager udgangspunkt i dagens tema om skønhed. Det er helt enkle øvelser med blyant og sommetider akvarelmaling, som er med til at give jer en mere konkret og ”handson” erfaring med nogle af de lidt abstrakte idéer om skønhed, der har floreret op gennem kunstens og filosofiens historie. Sommetider vil vi også tage ud af huset på en lille udflugt – ofte med skitseblokken under armen.

Underviser Johanne Kirstine Buur Okkels

Johanne er uddannet cand. mag. i idéhistorie og filosofi fra Aarhus Universitet med speciale indenfor eksistensfilosofi. Hun har en bachelor i Kunsthistorie og har læst fag ved Teologistudiet. Johanne har et skarpt blik for eksistens- og livsfilosofiske tematikker og for, hvordan de kommer til udtryk i forskellige historiske perioder og på tværs af kunstarter, medier og i populærkultur. Inspireret af Sokrates, opfatter hun dialogen i undervisningslokalet som et sted, hvor man i samtale med hinanden kan øve sig i at tvivle, udvikle sit synspunkt og blive klogere på egne livsværdier og på det at være et menneske.


Eksempler på tidligere valgfag

Her kan du se eksempler på valgfag vi tidligere har haft:

Biavl

Skolens bier skal passes og samtidig lærer vi en masse om biavl både praktisk og teoretisk. På valgfaget Biavl undervises i honningbiernes betydning, egenskaber, sårbarhed og pasning (honningbierne er et husdyr).
I faget bliver du introduceret til biernes betydning fra oldtiden til nu og biernes produkter: honning, voks, propolis, pollen, gelèe royale og gift. Vi skal se på hvordan disse produkter har haft og stadig har stor betydning indenfor lægevidenskab, religion, menneskeføde og biodiversiteten samt bestøvning af vilde planter og afgrøder i frugtplantager og landbrug.

Underviser: Vagn Kildsig

Underviser i valgfaget Biavl i foråret (fra midt-februar til slut-juni).
Vagn er uddannet elektroingeniør, pensioneret direktør, atletikinstruktør og bi-ekspert – blandt meget andet.

Friluftsliv

Friluftsliv på Jyderup Højskole er lige dele ud-i-naturen-oplevelser og klassiske friluftsdiscipliner, såsom kano, kajak og klatring. Friluftsliv handler om fællesskab og om at være på tur, og på friluftsholdet er gruppen og turen i fokus, hvad enten det er vandreture i skoven, kajakture på Isefjorden, kanoture på Tissø eller klatreture oppe imellem Jyderups trækroner. Faget er således en god blanding af fordybelse, action og sammenhold, og der er garanti for at få rykket ved både fysiske og mentale grænser. Det kræver ingen forudsætninger at deltage, men man skal have lyst til at blive udfordret og være forberedt på at friluftsliv er stærkt sammenholdsskabende og potentielt vanedannende.

Underviser: Aske Jokil, Friluftsvejleder

Du kan altid kende Aske på hans vandresko, outdoorbukser og krøllede hår. Han er på alle måder et naturmenneske med stor erfaring i at bevæge sig i naturen og diverse seje friluftsaktiviteter – fra overnatning i havens store egetræer til at finde hjem i ukendt skov kun med kort og kompas. Naturen er hans legeplads og han brænder for samværet med sine elever og at dele sin viden og begejstring.

Aske er uddannet friluftsvedlejer fra Paul Petersens Idrætinstitut.

Kor

Alle har en stemme, hver med sin unikke klang. Med udgangspunkt i jeres stemmer, skal vi udforske sangens kollektive skaberkraft og uendelige udtryksmuligheder. Vi kommer omkring et væld af forskellige tilgange og måder at arbejde korisk på. Vi skal synge på øret, det vil sige ikke efter noder, og arbejde med fx imitation, improvisation, flerstemmighed, grafiske partiturer og tonedigtning. Og så skal vi lytte og lade os inspirere af musikhistoriens forskellige perioder og stilarter – fra unisont middelalderkirkekor, polyrytmisk pygmæsang fra Afrika til postmodernistisk amerikansk og europæisk minimalisme og samtidsmusik.

Underviser: Katinka Fogh Vindelev

Katinka er uddannet klassisk sanger. Hun er en fast del af klang og musikerkollektivet We like We, der udover at udgive albums, skaber performative koncertinstallationer. Katinka komponerede i 2018 minioperaen ‘Moonologue’, for to stemmer og elektronik, kommissioneret af Louisiana Museum, med libretto af billedkunstner Marie Kølbæk Iversens. Derudover er Katinka en aktiv freelance sanger og solist i diverse sammenhænge – katinkafoghvindelev.dk. 

Sammenspil

Musik og sammenspil er din mulighed for at spille musik på tværs af linjefag og niveau. Vi kommer til at arbejde med dine ønsker om stil og numre, som sammensættes til et forløb. Men inden vi går helt i gang med det, vil du også få viden om musikhistorien og kendskab til, hvordan man spiller i de enkelte stilarter. Vi tilpasser undervisningen, så alle kan få noget ud af det, uanset niveau. Skolen råder over et stort sammenspilslokale, og der vil være mulighed for at spille til festerne, cafeaftenener eller som opvarmning til nogle af de kunstnere, der gæster skolen i løbet af semestret.

Underviser: Anna Rømer

Hun er musiker og komponist, uddannet fra Syddansk Musikkonservatorium. Anna spiller med en lang række etablerede og upcoming musikere og bands, såsom Asger Techau fra Kashmir, IDA KUDO og AyOwA. I 2019 har hun blandt andet spillet med IDA KUDO som opvarming til selveste Sting i Europa.

Fra have til mave

Faget hvor vi opdager nye måder at spise og bruge verden på. En spændende kulinarisk rejse i at lave mad ud fra de resurser vi har fået fra naturens side. Vi har meget fokus på årstider, bæredygtighed og det at vide hvor maden kommer fra. Vi prøver selv at fange vores fisk, vi spiser de planter som vi selv har sået eller sanket, og drikker den øl som vi selv har brygget.

Underviser: Christian Nygaard

Uddannet biolog ved Københavns universitet. Med sin store interesse for naturen og dens vidundere, deler han glædeligt ud af sin viden omkring spiselige vækster og finurlige historier om dyr. Han mener at hvis vi bare er oplyst omkring hvordan naturen og dens processer fungere, så kommer respekten helt af sig selv.

Kroppen i verden

Med Kroppen i Verden undersøger vi, hvad kroppen er for en størrelse. Med forskellige fysiske øvelser, vejrtrækning og meditation skal vi blive bedre til at mærke os selv indefra, komme i kontakt med vores krops reaktionsmønstre, vores iboende kvaliteter og en indre ro. Vi skal også se på os selv – og verden – ude fra og kritisk undersøge, hvordan kroppen og vores selvopfattelse er formet af samfundsmæssige normer og værdier. For hvorfor er vi så mange, der føler, at vi ikke er helt perfekte nok? Og hvad er det perfekte og hvem bestemmer, hvad det er? Hvordan kan vi blive bedre til at acceptere os selv, præcis som vi er og samtidig mærke et naturligt og spontant indre drive til at ændre de ting, der bør ændres.

Underviser: Ida Sofie Matzen

Faget afspejler Idas to primære fagligheder. Hun er optaget af meditation og selvudvikling, og som kropspsykoterapeut har hun klienter i proces på behandlerbriksen. Hun er også uddannet antropolog, har skrevet ph.d. om sufi islam, spiritualitet og terrorisme i Pakistan og er glad for at nørde samfundsteori og kulturkritik.

Blå omstilling

Vand er en vigtig kilde til livet på jorden, ikke mindst for os mennesker. Vi ligger ved første øjekast ikke mærke til hvad der sker under overfladen, men det skal vi til at lære. I det blå miljø vil vi dykke ned i hvilke påvirkninger vi mennesker har på det vand som vi er så gavnlige brugere af. Vi lære hvad hav, sø og å indeholder af dyr og planter og hvordan vi kan hjælpe med at bevare mange af disse sårbare naturtyper. Vi taler om bæredygtighed og får skabt forståelse for de biologiske systemer vi ellers ikke skænker en tanke.

Underviser: Christian Nygaard

Uddannet biolog ved Københavns universitet. Med sin store interesse for naturen og dens vidundere, deler han glædeligt ud af sin viden omkring spiselige vækster og finurlige historier om dyr. Han mener at hvis vi bare er oplyst omkring hvordan naturen og dens processer fungere, så kommer respekten helt af sig selv.

Tekstiler og bæredygtighed

I faget Bæredygtige tekstiler skal vi sammen undersøge den tekstile verdens traditioner, historie og praksisser. Faget vil primært have fokus på tekstilhåndværk og –design, materialelære, forarbejdning og vedligehold af tekstiler, farvelære, designprocesser, naturfarvning og bæredygtighed. Undervisningen vil være praksisorienteret med ”hands-on”-arbejde, hvor vi sammen skal lære, aflære og genlære tekstilhåndværket i en bæredygtig kontekst gennem kreative og eksperimenterende processer.

Vi skal både se, mærke, dufte, lytte til og bevæge os i fibre, former, forskellige vækster og farver, og kommer til at tilbringe en del tid med at være i og arbejde sammen med den omgivende natur.

Underviser: Maja Lund Hvidtfeldt

Maja er uddannet i tekstildesign, -håndværk og formidling og har studeret komparativ kultur og etnologi. Hun arbejder fra sit atelier i Københavns Plantefarveri med at udforske og eksperimentere med bæredygtige tekstile praksisser og har deltaget i flere forskellige tværfaglige kunstneriske projekter. Herudover har Maja en stor interesse for japansk håndværkskultur og praksis, og har rejst og uddannet sig hos forskellige tekstile mestre i Japan.

Myte og eksistens

Holder du af at ligge i stearinlysenes skær og høre en god historie? Hvad har græsk mytologi at gøre med Ringenes Herre, Pretty Woman og American Psycho? Myter er nedarvede fortællinger, der rummer en overleveret visdom om grundlæggende menneskelige erfaringer som f.eks. kærlighed, identitetsfølelse, meningsfylde/meningsløshed og fortvivlelse. Med udgangspunkt i en række klassiske myter og med inddragelse af eksistensfilosofi, vil vi tage på en rejse sammen, hvor vi bliver klogere på os selv og på det at være menneske. Vi vil også øve os i at genkende mytereferencer i kunst, litteratur og populærkultur.

Underviser Johanne Kirstine Buur Okkels

Johanne er uddannet cand. mag. i idéhistorie og filosofi fra Aarhus Universitet med speciale indenfor eksistensfilosofi. Hun har en bachelor i Kunsthistorie og har læst fag ved Teologistudiet. Johanne har et skarpt blik for eksistens- og livsfilosofiske tematikker og for, hvordan de kommer til udtryk i forskellige historiske perioder og på tværs af kunstarter, medier og i populærkultur. Inspireret af Sokrates, opfatter hun dialogen i undervisningslokalet som et sted, hvor man i samtale med hinanden kan øve sig i at tvivle, udvikle sit synspunkt og blive klogere på egne livsværdier og på det at være et menneske.

Verdensbygning for begyndere – Keramik

På kurset ‘Verdensbygning for begyndere’ arbejder vi med historiefortælling, stemninger og samt personlig stil gennem keramik.

På kurset skifter vi mellem at arbejde med konkrete keramiske teknikker og at læse, lave skriveøvelser og lade os inspirere af fantastiske kunstnere, keramikere og verdens-byggeres strategier til at skabe fantastiske kunstpraksisser og universer.

Underviser Anna Stahn

Anna Stahn er født i 1994 i København. Hun er uddannet fra Det Danske Kunstakademi i 2020 samt fra Parsons Fine Arts på The New School of Design i New York og The Mountain School of Arts i Californien. Anna Stahn udtrykker sig i flere medier, herunder tekst, grafik og keramik. Hun er desuden medstifter og redaktør af kunstforlaget Longetti.